Værdien af Kitsch vægmalerier
Selv om Kitsch på tysk betyder affald, er det klart, at denne type kunst er allestedsnærværende. Det er virkelig det, man kan betegne som ikke-kunstnerisk kunst, idet den generelt ikke er tankeprovokerende, begrænset i omfanget af følelser og ofte produceres eller reproduceres med henblik på bagvedliggende formål såsom profit eller styrkelse af politiske eller kulturelle dogmer. Dette kan gøre Kitsch vægmalerier fra Photowall til et ret tungt emne. Selv om det lejlighedsvis kan være foruroligende, er det mere tilbøjeligt til at trøste og berolige den almindelige observatør. Kitsch vægmalerier sentimentaliserer hverdagsoplevelser eller appellerer til tro og følelser og opfordrer endda til forfængelighed. Kitsch appellerer bevidst til vores kulturelle fordomme, idet den appellerer til følelserne og ignorerer det såkaldte intellekt. På trods af nogle af disse negative konnotationer vil Kitsch-vægmalerier dog med garanti skabe en dynamisk og visuel vægt, uanset om det rum, du dekorerer, er en bolig, en arbejdsplads eller et afslapningssted.
Værdien af Kitsch vægmalerier
Selve ordet Kitsch opstod på kunstmarkederne i München i 1860'erne og 1870'erne og beskrev billige, populære og salgbare billeder og skitser. Der er også flere andre ideer om, hvordan det er opstået, f.eks. at det stammer fra det dialekttyske ord "kitschen", der betyder at smøre, eller fra det tyske verbum "verkitschen", der betyder at gøre det billigt. Uanset hvad, så er det opstået ud fra en negativ tilgang, men er blevet en slags kult i de moderne fortolkninger. Kitsch-vægmalerier er interessante at se på og formidler en følelse af selvbevidsthed, som kan mangle i alt for kunstneriske kredse. De gør sig godt som vægdekoration, som du kan se på elementer som "Kitsch Nature - Blue" eller "Flamingos Pink". Det fantastiske ved Kitsch vægmalerier er, at det ikke er en specifik form for kunstnerisk bevægelse, det hele afhænger af perception og fortolkning.
Mere Kitsch vægmalerier
Det er dog ubestrideligt, at ordet Kitsch er blevet hængende, da det først blev introduceret. Det stammer fra et berømt essay fra 1939 af den amerikanske kritiker Clement Greenberg, som fortalte sine læsere, at der nu kun er to muligheder for kunstneren. Enten tilhører man avantgarden og udfordrer de gamle metoder inden for figurativt maleri, eller også producerer man kitsch. Som du vil se i Kitsch-vægmalerier, er det virkelig svært at gøre, fordi der ikke er nogen strenge retningslinjer for, hvad der udgør selve kitsch. Som allerede nævnt er det et spørgsmål om forståelse og anvendelse. Ægte kunstnerisk kunnen kræver ikke kun kompetence inden for en kunstnerisk tradition, men også kunsten at afvige fra traditionen for at sige noget nyt. Som sådan er omfanget af Kitsch-vægmalerier stort, og anvendelsesområdet kan anvendes til så mange fortolkninger.